در اولین مجمع عمومی عادی اعضای هیأت علمی بازنشسته دانشگاه یزد، هیأت مدیره و بازرسان "کانون تدبیر"  انتخاب شدند.

مسؤول راه اندازی این کانون در گزارشی اعلام کرد: اولین مجمع عمومی عادی نوبت اول کانون تدبیر دانشگاه یزد شامگاه یکشنبه چهارم خردادماه جاری با حضور هجده نفر از اعضای هیأت علمی بازنشسته این دانشگاه در سالن جلسات ساختمان استقلال برگزارشد.

مهندس سید محمدعلی نکویی افزود: پس از رسمیت جلسه، ابتدا برای انتخاب هیات رییسه جلسه رای گیری شد که درنتیجه دکتر سید مهدی کرباسی به عنوان رییس، دکتر مهدی نواب پور به عنوان منشی و دکتر غضنفر میرجلیلی و سیدمحمدفاضل رضوی به عنوان ناظران جلسه انتخاب شدند.

وی گفت: در ادامه، برای انتخاب هیات مدیره و بازرسان این کانون، رأی گیری شد که بر اساس نتایج شمارش آرا، دکتر غضنفر میرجلیلی، سید محمدعلی نکویی، سید محمد فاضل رضوی، دکتر مهدی نواب پور و دکتر سید مهدی کرباسی به عنوان اعضای اصلی و دکتر سید محمود الهام بخش و دکتر سید محمدعلی صالحی به عنوان اعضای علی البدل هیأت مدیره به مدت سه سال انتخاب شدند. همچنین شهین قاسمی و محمدرضا عطایی نیز به ترتیب به عنوان بازرسان اصلی و علی البدل کانون برای مدت یک سال انتخاب شدند.

به گفته سید محمد علی نکویی، در این جلسه همچنین رییس دانشگاه یزد متن شیوه نامه تکریم اعضای هیأت علمی بازنشسته این دانشگاه را قرائت کرد که با هدف تکریم و استفاده از ظرفیت، تجربه و توانمندی این بخش از جامعه دانشگاهی تدوین شده است.

بر اساس این شیوه نامه، علاوه بر بهره مندی اعضای هیأت علمی از حقوق و امتیازات آموزشی، پژوهشی و رفاهی، توصیه شده است گروه های آموزشی تدابیر لازم برای حفظ ارتباط مستمر با اعضای هیات علمی بازنشسته را در قالب اقداماتی نظیر دعوت برای شرکت در مراسم و جشن های مختلف، دعوت دوره ای برای دید و بازدید با اعضای شاغل و اطلاع رسانی اخبار دانشکده اتخاذ کنند.

عضو هیات مدیره کانون تدبیر دانشگاه یزد در ادامه به بیان برخی از موارد ذکر شده در اساسنامه این کانون پرداخت و گفت: این موارد علاوه بر اینکه هدف از تشکیل این کانون را به صورت شفاف بیان می کند، وجود چنین مواردی در یک اساسنامه مربوط به بازنشستگان در سطح کشور بی نظیر است.

وی گفت: متن حاضر، اساسنامه کانون اعضاء هيات علمي بازنشسته دانشگاه يزد به عنوان يک ميثاق و سند همکاری مورد توافق و تفاهم اعضا قرار گرفته و به تصويب آنها رسيده است. به گفته سید محمدعلی نکویی، تحولات علم و دانش در عصر حاضر، بيش از تحولات آن در طي تمام اعصار تاريخ بوده است. چه بسا، يک حادثه و يا پيچش ناگهاني يک شخصيت، توانسته است معادلات جهاني را دگرگون کند. هيچ يقين نيست که همه چيزها همان گونه­ ای پاسخ خواهند داد که در گذشته پاسخ داده اند. بنابراين خردمند مي­ داند که چگونه در هر لحظه به عنوان صنعت­گر، حقايق را از غير آن جدا کند، به عنوان هنرمند، در مطالب آشفته، نظم معني­ دار پديد آورد و به عنوان فيلسوف، ژرف­انديش باشد و در جستجوی دورنماي آينده در صدد روشن­گري انديشه برآيد.

عضو هیات مدیره کانون تدبیر دانشگاه یزد افزود: خردمند، به هنگام و با شکوه در تحولات و مراحل مختلف زندگی وداع مي­کند، تا هنر کوچ کردنِ به هنگام را بياموزد. راز زندگی خردمند اين است که همواره بر خويشتن چيره شود. آنچه می­ آفريند، هرچه باشد و هرچند شيفته­ اش باشد، فراموشش مي­ کند و از عشق و شيفتگی به آن دست مي­ شويد و آفرينش چيزهای جديدتر را آغاز مي­ کند.

وی خاطرنشان کرد: خردمند زاده امروز است، امروزي که از لحظه های بس ديرين و آينده­ای دور خبر مي­ دهد. خردمند وقت زيادی برای نگاه به گذشته ندارد؛ زيرا چکيده انديشه­ های گذشته را با خود دارد. به جلو حرکت مي کند، مرزهاي علم و دانش را مي­ گستراند و کارهای جديد انجام مي­ دهد؛ زيرا که خردمند کنجکاو است و کنجکاوی، او را به سوی راه­ های جديد رهنمون مي ­سازد.

نکویی ادامه داد: در تحولات و مراحل مختلف زندگی، موقعيت ­هاي تازه­ اي پيش مي­ آيد که نيازمند واکنش­ هاي تازه و غير­کليشه­ اي است و اين نوع واکنش­ ها به سازواره­ هایي عالي­ تر و تکامل يافته­ تر از سازواره­ های متداول نيازمند است. تجميع تجربيات و ابداعات خردمندان در گرايش­ هاي متعدد علمي که لازم و ملزوم براي ارتقای سطح علمي کانون و ايجاد چنين سازواره­ هایي است، به عنوان قدرت سازنده، جاي خود را باز مي­ کند و مي­ تواند خردمندان را نياي نسلي نمايد كه سزاوار خوشبختي باشند.

وی اظهار داشت: اعضای اين کانون در آغاز اين همکاری، تصميم دارند که ضمن رعايت حقوق يکديگر و جامعه، به کوشش فردی و گروهي براي تجميع تجربيات و ابداعات همّت گمارند و با به کارگيری مستمر آنها،  پرچم­دار نوآفريني براي زندگي بهتر باشند. وی ابراز امیدواری کرد: اعضای کانون بتوانند به کمک تجربيات گذشته و علوم معاصر، اثري ماندگار از عصر خود بر جاي گذارند.

وی در پایان به یکی از مفاد این اساسنامه به عنوان ویژگی منحصر به فرد آن اشاره کرد و گفت در ماده 42 این اساسنامه آمده است: هر يک از اعضای کانون دارای خصایص جسمانی، روانی و تخصص خاص هستند و چون تمام اعضا با اين تفاوت­ ها و تخصص­ هاي متعدد و متنوع نمي­ توانند هم زمان يک راه کاملاٌ يکسان و شفاف را برای خود تعيين کنند، به ناچار در گروه هاي تخصصي گوناگون با اهداف عملياتی و تخصصي متفاوت؛ امّّا در جهت هدف کانون اشتغال دارند. به همين علت، حوزه عمل کانون چندين گرايشی است. فضایل گوناگون گروه های تخصصي، مايه افتخار و شهرت و زيست­ مايه­ ای برای ادامه حيات مستمر و نامحدود کانون است؛ امّا کانون را در معرض سخت­ ترين سرنوشت ها قرار می دهد؛ زيرا هر يک از گروه های کانون، آرزومند منزلت برتر هستند و شايد فرصت نداشته باشند هم زمان به روابط متقابل و حياتی يکديگر توجه کنند، بنابراين هيأت مديره موظف است موجبات هم­افزایي گروه­ها را فراهم کند؛ زيرا که با افزايش هم­افزایي گروه­ های کانون، کانون قدرتمندتر خواهد شد.

شایان ذکر است اين اساسنامه در 4 فصل و 58 ماده و 54 تبصره در مجمع عمومي عادي مورخ چهارم خردادماه 93 به تصويب رسيد و آنچه در آن پيش­ بيني نشده، تابع قانون بخش احزاب و جمعيت­ های وزارت کشور جمهوري اسلامي (در مواردي كه به قوت خود باقي است) و آيين نامه ها و شیوه نامه­ هاي قانوني و قراردادهاي منعقده بين کانون و اعضا و يا مؤسسات طرف قرارداد است.

مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 









  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا